1  Χριστιανισμός & Επιστήμη

11

======================================================
     Ανασκόπηση των Επιστημονικών Επιτευγμάτων του Έτους 2012
======================================================

Λίγες μέρες πριν το τέλος του 2012, οι συντάκτες της επιθεώρησης “Science” επέλεξαν τα 10 σημαντικότερα επιστημονικά επιτεύγματα αυτού του έτους. Στο παρόν άρθρο γίνεται συνοπτική παραθεση και σχολιασμός ορισμένων από αυτά, ενώ περισσότερες λεπτομέρειες για το καθένα παρατίθενται στο «Σχετικό υλικό» της δεξιάς στήλης.

Μποζόνιο Χιγκς (Higgs):

Επιλέχθηκε ως το σημαντικότερο επιστημονικό επίτευγμα του 2012. Πρόκειται για ένα στοιχειώδες σωματίδιο που η ύπαρξή του είχε προβλεφθεί θεωρητικά τη δεκαετία του 1960 από τον Άγγλο φυσικό Peter Higgs, και βάσει του οποίου μπορεί να εξηγηθεί πώς η ύλη αποκτά μάζα.

Τον Ιούλιο του 2012 οι επιστήμονες του CERN (κέντρο πυρηνικών ερευνών στα γαλλοελβετικά σύνορα) ανακοίνωσαν ότι στα σχετικά πειράματα που εκτελούν, εντόπισαν ένα σωματίδιο που με αρκετά μεγάλο επίπεδο βεβαιότητας (δεν έχει ακόμη επιβεβαιωθεί πλήρως) μπορούν να πουν ότι πρέπει να είναι το μποζόνιο Χιγκς.

Μέσα από τέτοια πειράματα μελέτης των στοιχειωδών σωματιδίων, οι επιστήμονες διαπιστώνουν ότι η συμπεριφορά των δομικών λίθων της ύλης διέπεται από νόμους και εξισώσεις και από μια θαυμαστή αρμονία την οποία επιχειρούν να αναλύσουν. Οι μαθηματικές εξισώσεις που περιγράφουν τις αρχές της Φυσικής δεν είναι ακανόνιστα πολύπλοκες αλλά διέπονται από απλοϊκότητα και συμμετρία. Σε αυτό οφείλεται και το γεγονός ότι το σύμπαν μέσα στο οποίο ζούμε δεν είναι χαοτικό αλλά υπακούει σε συγκεκριμένους νόμους. Και το συμπέρασμα που προκύπτει λογικά και αβίαστα είναι ότι αφού υπάρχουν νόμοι θα πρέπει να υπάρχει και ένας Νομοθέτης, ένας Νους που να τα δημιούργησε όλα αυτά και να τα έθεσε σε λειτουργία.

Το Γονιδίωμα του Ανθρώπου του Ντενίσοβα:
Μέσα στο 2012 Γερμανοί επιστήμονες έδωσαν στη δημοσιότητα το γονιδίωμα (συνολικό γενετικό υλικό) ενός εξαφανισμένου ανθρωποειδούς που θεωρείται ως εξελικτικός συγγενής του σύγχρονου ανθρώπου. Πήρε το όνομα «άνθρωπος του Ντενίσοβα» επειδή τα λείψανά του (ένα δάκτυλο και 1-2 δόντια) βρέθηκαν μέσα σε ένα σπήλαιο στη Ντενίσοβα της νότιας Σιβηρίας.

Σε προηγούμενα άρθρα έχουμε δείξει ότι η θεωρία της εξέλιξης καταρρίπτεται από τα σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα και επιπλέον ότι όλα τα μέχρι σήμερα ευρήματα που αφορούσαν κάποιον εξελικτικό πρόγονο ή συγγενή του ανθρώπου, είναι αναπόδεικτες υποθέσεις ή καλοσχεδιασμένες απάτες.

Όσον αφορά τον άνθρωπο του Ντενίσοβα, υπάρχουν κάποιες ομοιότητες με το ανθρώπινο γονιδίωμα αλλά αυτό μόνο του δεν αποδεικνύει ότι πρόκειται για εξελικτικό συγγενή του είδους μας. Έχει βρεθεί μάλιστα ότι ένα 4% – 6% του DNA του ανθρώπου του Ντενίσοβα υπάρχει στους σύγχρονους Μελανήσιους (κάτοικοι των νησιών ΒΑ της Αυστραλίας) κι επομένως κάποιοι έσπευσαν να υποθέσουν ότι οι Ντενίσοβα διασταυρώθηκαν με σύγχρονους ανθρώπους. Όμως θα μπορούσε ισοδύναμα να υποτεθεί ότι οι Ντενίσοβα ήταν επίσης σύγχρονοι άνθρωποι που απομονώθηκαν γεωγραφικά με αποτέλεσμα τα γονίδιά τους να μη συναντώνται σε μεγάλο εύρος του σημερινού ανθρώπινου πληθυσμού. Επιπλέον, για ολόκληρο το είδος των Ντενίσοβα τα μόνα ευρήματα είναι ένα δάκτυλο και 1-2 δόντια (τα οποία μάλιστα λέγεται ότι ανήκαν και σε διαφορετικά άτομα!). Γίνεται λοιπόν αντιληπτό ότι ένα τόσο μικρό δείγμα ευρημάτων είναι εξαιρετικά δύσκολο να εκπροσωπεί το πλήρες εύρος της γενετικής ποικιλίας ολόκληρου του είδους των Ντενίσοβα κι επομένως δεν μπορούν να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα.

Η Προσεδάφιση του Curiosity Rover στον Άρη:
Το Curiosity Rover είναι ένα ρομποτικό όχημα και αποτελεί ένα κινητό εργαστήριο που έχει ως αποστολή του την εξερεύνηση του πλανήτη Άρη με κυριότερους στόχους την εξέταση ύπαρξης νερού και την ανακάλυψη τυχόν οργανικών μορίων που θα αποτελούσαν πιθανές ενδείξεις για την ύπαρξη ζωντανών οργανισμών.

Πρόκειται για τη σπουδαιότερη αποστολή της NASA όσον αφορά τον πλανήτη Άρη, καθώς μόνο το Curiosity Rover κόστισε περίπου 2,5 δισεκατομμύρια δολλάρια, ενώ ταξίδεψε περίπου 8 μήνες διανύοντας περισσότερα από 560 εκατομμύρια χιλιόμετρα με ταχύτητα 17 φορές μεγαλύτερη από αυτή του ήχου.

Ιδιαίτερα κρίσιμη φάση της αποστολής υπήρξε η πολύπλοκη διαδικασία προσεδάφισης η οποία διενεργήθηκε με το καινοτόμο σύστημα του «ουράνιου γερανού» και ολοκληρώθηκε επιτυχώς στις 6 Αυγούστου 2012.

Στα τέλη Νοεμβρίου διαδόθηκε η φήμη ότι το Curiosity Rover ανακάλυψε κάποια ένδειξη που θα μαρτυρούσε την ύπαρξη ζωής. Όμως η NASA διέψευσε την ανακάλυψη. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι σε παλαιότερο άρθρο έχουμε αναφερθεί στο θέμα της Ανθρωπικής Αρχής, σύμφωνα με την οποία ο πλανήτης Γη είναι ο μοναδικός στο Σύμπαν που φέρει ζωή, καθώς οι απαραίτητες για τη ζωή προϋποθέσεις είναι μαθηματικώς αδύνατον να συντρέχουν όλες και στον κατάλληλο βαθμό οπουδήποτε αλλού στο Σύμπαν.

«Ανάβοντας» και «Σβήνοντας» τα Γονίδια:
Μέσα στο 2012 βρέθηκε ένα εξελιγμένο πρωτεϊνικό «εργαλείο» που ονομάστηκε “TAL effector” και έδωσε στους επιστήμονες τη δυνατότητα να παρεμβαίνουν σε συγκεκριμένα γονίδια αυξάνοντας τη δράση τους ή «αποσιωπώντας» την. Πρόκειται για μια επαναστατική μέθοδο στόχευσης γονιδίων η οποία είναι εξίσου αποτελεσματική αλλά πιο φθηνή σε σχέση με τις ήδη υπάρχουσες μεθόδους. Οι ερευνητές τώρα προσδοκούν να εμβαθύνουν στα γονίδια και τις μεταλλάξεις τους, ελπίζοντας στην ανακάλυψη θεραπειών καλύτερα προσαρμοσμένων στις ιδιαίτερες περιπτώσεις του DNA κάθε ανθρώπου.

Πρόκειται πράγματι για αξιέπαινες προσπάθειες εκ μέρους της επιστημονικής κοινότητας για το «ξεκλείδωμα» των μυστικών του γενετικού υλικού, μέσα από τις οποίες όμως αναδεικνύεται ολοένα και περισσότερο ότι το DNA είναι ένα αξιοθαύμαστο μόριο του οποίου η πολυπλοκότητα αλλά και η ιδιότητά του να είναι φορέας πληροφορίας οργανωμένης με εκπληκτικό τρόπο, μαρτυρούν την ύπαρξη ενός Δημιουργικού Νου που το κατασκεύασε. Περισσότερα σχετικά με το θέμα αυτό έχουμε αναφέρει σε παλαιότερο άρθρο μας.

Ανάκληση του Όρου “Junk-DNA”:
Από το σύνολο του ανθρώπινου DNA, μόλις το 2% (δηλ. περίπου 20.000 – 23.000 γονίδια) είναι αυτό που χρησιμοποιείται για την παραγωγή των πρωτεϊνών. Το υπόλοιπο 98% εθεωρείτο μέχρι πρόσφατα ένα άχρηστο «εξελικτικό απομεινάρι», δηλαδή γονίδια τα οποία λειτουργούσαν στους οργανισμούς των προγονικών μορφών του ανθρώπου· καθώς όμως αυτός υποτίθεται ότι εξελίχθηκε, τα γονίδια αυτά πέρασαν σταδιακά σε αχρησία, κι επειδή το DNA κληρονομείται στους απογόνους με αντιγραφή, όλο αυτό το άχρηστο τμήμα συσσωρεύτηκε και υπάρχει μέχρι σήμερα μέσα στο ανθρώπινο γενετικό υλικό. Για το λόγο αυτό μάλιστα είχε ονομαστεί “Junk-DNA” («σκουπιδο-DNA»).

Όμως το Σεπτέμβριο του 2012 το ερευνητικό πρόγραμμα “ENCODE” παρουσίασε μια «ανανεωμένη έκδοση» της «εγκυκλοπαίδειας του DNA» μέσα από την οποία παρουσιάστηκε και η ανακάλυψη ότι το μέχρι σήμερα θεωρούμενο ως «άχρηστο» τμήμα του DNA, αποτελεί ένα τεράστιο κρυφό «λειτουργικό σύστημα» που ελέγχει το ανθρώπινο γονιδίωμα. Συνολικά, περίπου το 80% του DNA αποκαλύφθηκε πλέον ότι επιτελεί κάποιου είδους χρήσιμη βιοχημική λειτουργία. Ακόμη και κάποια «ψευδο-γονίδια» που θεωρούνται ως νεκρά εξελικτικά απομεινάρια, βρέθηκε ότι για κάποιους λόγους ενεργοποιούνται ξανά σε μερικά κύτταρα και σε μερικούς ανθρώπους.

«Ο όρος “σκουπιδο-DNA” (“Junk-DNA”) πρέπει πια να... πεταχτεί στα σκουπίδια. Είναι ξεκάθαρο από τη νέα έρευνα ότι ένα πολύ μεγαλύτερο μέρος του γονιδιώματος είναι βιολογικά ενεργό, απ’ ότι νομίζαμε.»

(Γιούαν Μπίρνι – Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Βιοπληροφορικής,
επικεφαλής της διεθνούς ερευνητικής ομάδας).

Μέσα από αυτό το επιστημονικό επίτευγμα καταρρίπτεται και από μια επιπλέον σκοπιά το επιχείρημα των «υπολειμματικών οργάνων» με το οποίο επιχειρήθηκε στο παρελθόν να υποστηριχθεί η θεωρία της εξέλιξης. Φανερώνεται λοιπόν ακόμη και σε επίπεδο Μοριακής Βιολογίας, ότι τίποτε δεν είναι φτιαγμένο τυχαία και χωρίς σκοπό ή απομεινάρι της εξέλιξης, αλλά όλες οι σωματικές και ενδοκυτταρικές δομές επιτελούν κάποια χρήσιμη διεργασία συγκροτώντας ένα αρμονικά λειτουργικό σύνολο του οποίου η σοφή σχεδίαση μαρτυρεί την ύπαρξη Δημιουργού.

Ως επίλογο θα θέλαμε να αναφέρουμε ότι όλα αυτά τα επιστημονικά επιτεύγματα, τα οποία πράγματι προκαλούν το θαυμασμό, δεν θα πρέπει να οδηγούν τον άνθρωπο σε έπαρση και μεγαλαυχία. Διότι δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι οι γνώσεις μας είναι συγκριτικά περιορισμένες, αν αναλογιστούμε ότι όλα όσα γνωρίζουμε αναφέρονται το πολύ στο 4% του Σύμπαντος, ενώ το υπόλοιπο 96% αποτελεί για την επιστήμη ένα μυστήριο. Άλλωστε η ανθρωπότητα του 21ου αιώνα εκτός από μεγάλα επιστημονικά επιτέυγματα έχει να παρουσιάσει και μεγάλες πληγές όπως η ανεργία, η πείνα, η εγκληματικότητα, οι πόλεμοι κ.ά..

Πράγματι λοιπόν τα παραπάνω επιτεύγματα καθώς και πολλά άλλα, αποτελούν επιτυχίες για την επιστήμη, αλλά μεγαλύτερη επιτυχία θα αποτελούσε για τον άνθρωπο αν είχε την ειλικρίνεια να παραδεχθεί ότι μέσα από την επιστήμη οδηγείται αβίαστα στο συμπέρασμα ότι τίποτα δεν έγινε μόνο του και τυχαία αλλά πίσω από τις θαυμαστές λειτουργίες της φύσης βρίσκεται ένας σοφός Δημιουργός τον οποίο προσκαλείται να γνωρίσει.

«Επειδή ό,τι δύναται να γνωρισθή περί Θεού είναι φανερόν εν αυτοίς, διότι ο Θεός εφανέρωσε τούτο προς αυτούς. Επειδή τα αόρατα Αυτού βλέπονται φανερώς από κτίσεως κόσμου νοούμενα διά των ποιημάτων, η τε αΐδιος (αιώνια) Αυτού δύναμις και η θειότης, ώστε αυτοί είναι αναπολόγητοι» (προς Ρωμαίους κεφ. 1/α’ §19-20)

Διότι αν και ο άνθρωπος επαίρεται και μεγαλαυχεί για τις περιορισμένου εύρους επιτυχίες του, αντιθέτως ο Θεός, παρά το γεγονός ότι είναι ο Δημιουργός και Αρχιτέκτοντας ολόκληρου του Σύμπαντος, ταπεινώθηκε και έγινε όμοιος με τους ανθρώπους στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού για να πεθάνει επάνω στο σταυρό για τις αμαρτίες τους, πληρώνοντας ένα χρέος για το οποίο δεν ευθυνόταν, ώστε να αποκαταστήσει τη διαρρηγμένη σχέση με το δημιούργημά Του και να του χαρίσει αιώνια ζωή διά της αναστάσεώς Του.

«...όστις [Ιησούς Χριστός] παρεδόθη διά τας αμαρτίας ημών και ανέστη διά την δικαίωσιν ημών». (προς Ρωμαίους κεφ. 4/δ’ §25).

***

Τα περιεχόμενα του άρθρου αποτελούν περίληψη της εκπομπής "Χριστιανισμός
και Επιστήμη" της 27/12/2012. Το σχετικό υλικό παρατίθεται στη δεξιά στήλη.

Ακούστε τη σχετική εκπομπή

του Ανθρώπου της Ντενίσοβα
    [Από την ιστοσελίδα news.in.gr]

5. Meet the Denisovans
    [Από το site AnswersInGenesis]

6. How are Cavemen Different?
    [Από το site AnswersInGenesis]

7. Ξεκίνησε η Εξερεύνηση του
    Άρη από το Όχημα "Curiosity"
    [Από την Εφημερίδα "Τα Νέα"]

19. Υπολειμματικά Όργανα

20. Πώς το 2012 περιέγραψε την ανθρώπινη φύση σε 3 πράξεις
    [Άρθρο της ιστοσελίδας NewPost]

- - -

* Θα θέλαμε να διευκρινίσουμε ότι
η ιστοσελίδα μας δεν εκπροσωπεί
ούτε σχετίζεται με το περιεχόμενο άλλων ιστοσελίδων προς τις οποίες παραθέτουμε συνδέσμους (links).